سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پکینگ برج خنک کننده مهتاب گستر

پکینگ برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده (پکینگ کولینگ تاور) یکی از قطعات اصلی برج خنک کن می باشد که وظیفه آن تامین سطح مورد نیاز برای تبادل جرم و انتقال حرارت از آب به هوا می باشد. سطح ویژه یا همان مقدار سطح مفید از جمله پارامتری هایی است که برای طراحی و محاسبات پکینگ کولینگ تاور بسیار مهم می باشد و واحدش متر مربع بر متر مکعب است. به حداکثر رساندن عملکرد دمایی برج خنک کننده از جمله مهترین هدف طراحی پکینگ های ورقه ای بوده است .

انواع پکینگ های برج خنک کننده

هنگامی که قصد تهیه پکینگ برج خنک کننده را دارید شما با اشکال مختلفی از پکینگ ها رو به رو خواهید شد که همگی از لحاظ شکل هندسی و فاصله ای که میان لایه های پکینگ ها وجود دارد که معمولا به آن ها گام گفته می شود با یک دیگر تفاوت های عمده ای دارند و معمولا با نام های مختلفی از قبیل:

·        پکینگ اسپلش

·        پکینگ نت اسپلش

·        پکینگ گرید اسپلش

·        پکینگ رندوم اسپلش

·        پکینگ اسپلش وی بار

·        پکینگ فیلم یا پکینگ آبشاری

هر کدام از این پکینگ ها با توجه به گام های در نظر گرفته شده و جنسی که برای تولید آن ها به کار برده می شود از عملکرد مختلفی برخوردار هستند و هر یک سطح تماس متفاوتی را میان آب و جریان هوا بر قرار می سازند، به این صورت که هر چه قدر گام پکینگ ها کم تر باشد در نتیجه سطح تماس بیشتری برای انتقال حرارت به وجود خواهد آمد. مثلا پکینگ های فیلم که معمولا از جنس PVC  هستند و به شکل لایه هایی روی هم به شکل فیلم ساخته شده اند که می توانند آب را به صورت آبشاری و لایه ای در اندازه و سطوح مختلف به برج های خنک کننده برسانند. اما پکینگ های اسپلش در شکل متفاوت تر آب را به صورت قطره ای به برج های خنک کننده می دهند و شرایط مناسب تری را برای برج های خنک کننده فراهم می آورند.

عوامل مهم در ساخت پکینگ برج خنک کننده

هنگام طراحی برج خنک کننده، یکی از مهم ترین عواملی که باید در نظر گرفت انتخاب نوع پکینگ برج خنک کننده است. این بدان معنی است که کیفیت (به ویژه از نظر سختی آب موجود) و دمای آب مصرفی، آلودگی محلی موجود و از همه مهم تر انواع صنایع مورد استفاده باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی، اشعه ماوراء بنفش خورشید، توانایی شستشو با اسید برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، همچنین مقاومت در برابر درجه حرارت بالا بدون تغییر شکل، این ها همه عواملی است که باید در تهیه و ساخت پکینگ برج خنک کننده مورد توجه قرار گیرد.

به دلیل مصرفی بودن این محصول، در طول عمر مفید برج های خنک کننده، پکینگ برج خنک کننده نیاز به چندین بار تعویض دارد. بنابراین باید در نظر داشت که به دلیل تماس مستقیم آب با پکینگ، تهیه آن با مواد مناسبی که مقاومت کافی دارند بسیار ضروری است.

اصول طراحی برج خنک کننده بر اساس سطح تماس بین آب و هوا است. در نتیجه، باید همیشه به سطوحی که از نظر انتقال گرما آب را در تماس با هوا قرار می دهند، توجه زیادی شود.

این بدان معناست که انتخاب مواد و نوع پکینگ به تخصص نیاز دارد. اهمیت این قسمت آن قدر زیاد است که خرابی آن به معنای از دست رفتن کارایی کل سیستم است. انتخاب مواد و نوع پکینگ و حتی مرحله پکینگ و ابعاد پکینگ از وظایف طراحان کولینگ تاور است.

خصوصیات پکینگ مناسب در کولینگ تاور

·        در برابر خوردگی مقاوم باشد.

·        در مقابل عوامل شیمیایی موجود در آب مقاوم باشد.

·        کم ترین افت فشار استاتیک را در برابر جریان هوا داشته باشد.

·        زمان مناسبی برای ایجاد فیلمی از آب گرم جهت تبخیر ایجاد نماید.

·        در مقابل درجه حرارت آب گرم تا 50 درجه سانتی گراد مقاوم باشد.

جنس پکینگ ها از نوع پلی پروپیلن (PP) و پی وی سی (PVC) می باشد که اغلب نوع دوم بیشترین کاربرد را دارد. پکینگ های برج خنک کننده شرکت مهتاب گستر از بهترین نوع ورقه های پلیمری PP ، PE ,PVC  و ... طراحی و تولید می شوند و با استفاده از افزودنی های خاص، از نظر مشخصات فیزیکی، ضربه پذیری، استحکام کششی، مقاومت دمایی و ... منطبق با روش های تست استاندارد ASTM و استاندارد (CTI) BulletinSTD-136 می باشد. افزون بر این در برابر اشعه ماوراء بنفش و رشد باکتری، ازجمله باکتری لژیونلا که اغلب در منابع آب طبیعی، آب های راکد، چشمه های آب گرم و باتلاق ها وجود دارد، مقاوم می باشند.

اهمیت استفاده از پکینگ در برج خنک کننده

همان طور که می دانید راندمان کولینگ تاور با توجه به میزان خنک کاری سیال و دمای آب سرد خروجی سنجیده می شود. پکینگ مدیا در واقع اصلی ترین قسمت برج خنک کن برای تبادل حررات بین دو سیال به شمار می رود.

در طراحی برج خنک کننده برای افزایش میزان خنک سازی سیال گرم، دو عامل افزایش سطح ویژه سطوح خنک کننده و افزایش زمان تماس بین دو سیال آب و هوا مد نظر قرار می گیرد. شما به اهمیت استفاده از پکینگ در کولینگ تاور در زمان رسوب گرفتگی یا نقص و خرابی این تجهیزات پی خواهید برد. وقتی که پکینگ ها دچار رسوب گرفتگی می شوند در واقع سطح تماس خنک کننده کاهش یافته و از این رو دمای آب خروجی افزایش می یابد.

پکینگ برج خنک کننده در واقع نقش پوشال های سلولزی موجود در کولر ها را ایفا می کند. پکینگ های کولینگ تاور علاوه بر این که در کولینگ تاور به کار برده می شوند در اسکرابر ها با هدف خنک سازی اسید مورد استفاده قرار می گیرند. حتی ممکن است شما شاهد حضور پکینگ ها در چربی گیر ها و سیستم های تصفیه خانه باشید که در این کاربری با هدف حذف چربی ها و ذرات جامد و میکروارگانیسم ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما در برج خنک کننده و اسکرابر با هدف خنک سازی یک سیال که ممکن است آب یا اسید باشد، مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند.

نحوه انتخاب پکینگ برج خنک کننده

هر دو مدل اسپلش و فیلم ایده آل برای تهسیلات یک کولینگ تاور است. با این حال، مدل فیلم در انتقال حرارت بسیار موثر است زیرا با ایجاد یک سطح بزرگ تر سبب عملکرد بهینه می شود. همچنین قرار گرفتن در معرض دمای بسیار بالای آب، آن را آسیب پذیر تر می کند.

اگر کولینگ تاور شما در معرض آب کیفیت پایین و محتوای جامد باشد، به منظور عملکرد بهتر می توانید از مدل اسپلش استفاده کنید. همچنین اگر آب دمای بسیار بالایی تولید می کند، پکینگ های مدل اسپلش استقامت بیشتری نسبت به مدل فیلم دارند.

برج های خنک کننده تجهیزات ضروری در اکثر صنایع تولیدی هستند. با فراگیری دانش، شما می توانید نوع مناسب کولینگ تاور برای عملکرد بهترو بهبود بهره وری تهسیلات خود انتخاب کنید.

برج های خنک کن هسته اصلی تخلیه حرارتی با گردش آب در تولیدات صنعتی می باشند. استفاده نا مناسب از این خنک کننده ها می تواند در تسهیلات صنعتی منجر به تخلیه ناکارمد گرما، رکود تولید و هدر رفتن آب شود. پکنیگ برج خنک کننده عامل اصلی ترویج چرخه هیدروترمال است. بنابراین، باید یک پکینگ با کیفیت بالا برای کولینگ تاور انتخاب شود.

نکات مهم در انتخاب پکینگ برج خنک کننده

·        فاصله پکینگ خنک کننده از بالا و پایین فن باید 1یا 2 برابر قطر فن باشد.

·   هنگام ساخت برج های خنک کننده جریان مخالف، قسمت بالای پکینگ و بخش جریان هوا باید در حدود 90 درجه کنترل شود.

·   در مناطق سرد، باید پکینگ های خاص با توجه به درجه دمای محلی انتخاب شوند. همچنین با تجزیه و تحلیل و محاسبه گرما و مقاومت، پکنیگ برج خنک کننده مناسب را طراحی کنید.

 

پکینگ برج خنک کننده